* اگر معلم قصد داشته باشد ايـن مفهوم را بـرساند كـه دانش آموز نياز مند كمك و فعاليت خاصي است ، بهتر است جملات خود را با اين عبارتها آغاز كند :
1 |
نياز مند آن است كه ………………………………………… |
2 |
در زمينه ي ……………………………….به تقويت نياز داري |
3 |
به نظر مي رسد در ………………………………….مشكل داري |
4 |
با انجام فعاليتهاي ………………………در زمينه ي ……………………….موفق مي شوي |
*جملاتي كه نبايد آنها را در بازخوردهاي توصيفي به كار برد :
1 |
نمي تواند يا نمي تواني هميشه اشتباه مي كني |
2 |
قادر نيستي يا قادر نيست |
3 |
كارهايت كثيف و نامرتب است هميشه ناقص مي نويسي |
4 |
يا هر برچسبي كه منجر به برداشت منفي از تواناييها و قابليتهاي دانش آموز شود . |
* بازخوردها بايد فرد را به تلاش بيشتر وادارد ، جملاتي مانند ( توهميشه موفق هستي ) نوعي خوش بيني بيش از حد را به وجود مي آوردكه ممكن است سطح تلاش كودك را كاهش دهد،بنابـرايـن بـازخـوردهاي مثبت افراطي نقش مخربي درشخصيت كودك دارد
*موارد استفاده از روش ( واقعه نگاري ) :
روش واقعه نـگاري يـك روش مـشاهـده ي مستقيم رفتار است و ابزاري است كه از طـريـق آن بـرخـي رفتارها و اعمال ويژه ي دانش آموز در آن ثبت مي شود تا در هنگام ارزشيابي از آن استفاده شود . اين ابزار در هر زمان كه معلم احساس كند لازم است رفتار خاصي از كودك در زمينه ي درسي – اجتماعي و … ثبت شود اقدام به استفاده از آن مي كند . كل رفـتـار ، صـرف نظر از مـثبـت يا مـنـفي بـودن آن ثـبت مي شود . لازم است شرايط بروز رفتار نيز مشخص شود و فعاليتهاي خاص درسي ، رفـتـار اجـتماعي ، رفتار عاطفي ، فعاليت بهداشتي و … رانيز مي توان به طور خاص ثبت كرد .
معلمان مي توانند به شيوه هاي مختلف و متناسب با علاقه ي خود برگهاي ثبت مـشـاهده را طبقه بندي و نگهداري نمايند .
مي توانند آنها را به صورت دفترچه اي در آورند و در آن بـراي هـر دانـش آمـوز تعدادي بـرگ در نظر بگيرند .
لزومي نيست كه براي هر دانش آموز مشاهده اي ثبت شود .
اين برگها تنها در نزد معلم باقي مي ماند ودر صورت نياز به مدير ، معاون ، يا والدين عرضه مي شود .
در پايان سال تحصيلي معلم مي تواند اين برگها را امحا كند و يا بـرگهـا را در پـوشـه ي مخصوص قرار دهد.
*پوشه ي كار :
ابزاري است كه مجموعه اي از نمونه ي آثارو محصولات فعاليتهاي مختلف دانـش آمـوز ، در آن به شكل مدوني گرد آوري مي شود كه قابل ارزشيابي باشد .
موادي كه در پوشه ي كار نگهداري مي شوند ، مي تواند شامل موارد زير باشد:
آثار و تكاليف نوشتني دانش آموز ، تمرينات ، املا ، و جمله نويسي و ….
آثار هنري دانش آموز از قبيل : نقاشي ها
آزمون هاي مدادكاغذي ( آزمونها بايد بدون بارم باشند )
گزارشي از فعاليتهاي علوم – فعاليتهاي كلاسي و خارج از كلاس
تشويق ها و …
* چك ليست ( سياهه ي رفتار ) :
عبارتست از مجموعه اي از نشانه هاو شواهد كه به يك انتظار يا انتظارات خاصي مربوط مي شوند . معلم بر اساس مشاهدات معمول خود در كلاس درس يا فضايي ديگر ، وجـود يا عدم وجود شواهد را در رفتار و عملكرد فرد مشخص مي نمايد .
* همكاران محترم توجه داشته باشند كه :
استفاده ي گسترده از چك ليست ها خسته كننده و وقت گير است و بر اين اساس معلم تـنـها در مـوارد خاص كه تشخيص مي دهد از اين ابزار بايد استفاده كند .
بهتر است چك ليست در پوشه ي كار نگهداري شود .
ترديدي نيست كه براي تمام انتظارات و اهداف نبايد چك ليست درست كرد .
انتظارات و اهدافي كه از روشهاي ديگر مي توان شواهدي گرد آوري كرد نيازي به چك ليست ندارند .
*آزمون هاي مداد كاغذي :
يكي از ابزارهاي جمع آوري اطلاعات بـراي ارزشيابي از عـمـلكرد تـحصيـلي دانش آموزان است كه در برخي دروس مانند رياضي ، املا ، و … با نظر معلم از آن استفاده مي شود و در دروس ديگر مانند علوم ، قرآن ، خواندن ، و ورزش نيازي به آزمونهاي مدادكاغذي نيست .
توجه : اين آزمون ها نبايد وضعيت اضطراب آور امتحان را تداعي كند.
شرايط بايد طوري فـراهـم شود كـه دانش آموز بـدون نگراني و مـانند جلسات اجراي تكاليف درسـي پاسخگوي سوالات كتبي معلم باشد .
در ارزيابي آزمون ها تنها به باز خورد توصيفي اكتفا شده و از دادن هر گونه رتبه يا نـمره خود داري شود .
ضمناً در بـررسـي نتايج اين آزمون ها مي توانيم از روش ( خود سنجي ) و ( همسال سنجي ) استفاده كنيم .
* مقياس ها در عملكرد درسي :
* در حد انتظار ( تحقق يافته ) : خطا حد اكثر 2 يا 3 مورد
* نزديك به حد انتظار ( نسبتاً تحقق يافته ): خطاهاي بيش از سه مورد
* احتياج به تلاش بيشتر ( تحقق نيافته ) : خطاهاي مكرروزياد ، به عبارتي دانش آموز به نيمي از اهداف و انتظارات دست نيافته است .
* نمونه هاي از چگونگي نوشتن بازخورد در آثار كتبي دانش آموزان :
ويژه ي دانش آموزاني كه موفق بوده اند:
1 |
از اين كه مي بينم در نوشتن تكاليف دقت مي كني خوش حالم. |
2 |
امروز تلاش وكوشش شما خوب بود. |
3 |
منتظر كارهاي زيباي ديگر شما هستم. |
4 |
اي(دختر)(پسر)مؤدّب كارت هست مرتّب |
5 |
امروز از كارت لذّت بردم. |
6 |
پروانه ي قشنگم! از اين كه در نوشتن اعداد موفق بودي لذّت بردم. |
7 |
اميد آينده! از اين كه در پاسخ دادن به جمع اعداد توانايي داري سپاس گزارم. |
۱ |
توانايي ات در نوشتن بهتر شده است،اگر نشانه ي (س) را اين گونه بنويسي نوشته ات بهتر مي شود. |
نظرات شما عزیزان: