انواع املا اموزشی
1- املا ذهنی:دانش آموزمتنی را می خواند و سپس آن را با استفاده از قوه ی حافظه می نویسد.
2-املا با استفاده از طراحی جدول و حل آن: دانش آموز یا معلم باید با توجه به متن کتاب درسی ،سوالاتی طراحی نماید که جواب آنها یک کلمه باشد و سپس کلمات را در جدول قرار می دهد.
3- املابا توجه به دنبال کردن چند دستورالعمل : در این نوع املا معلم چند دستور العمل مرتبط با هم را به دانش آموز می دهد و از او می خواهد تا آنها را به ترتیب انجام دهد.
مثال :الف)حرف دوم «بار » را در خانه ی چهارم جدول بگذار.
ب)حرف اول «یار » را در خانه ی دوم بگذار.
پ)حرف آخر «تهران» را در خانه ی پنجم بگذار.
ت)اولین حرف «امروز» را در خانه ی اول بگذار.
ث)دومین حرف «پرنده» را در خانه ی سوم بگذار.
4-امـلا با توجـه بـه تکنیـک بـارش مغـزی :در این نوع املا معلم از دانش آموزان مـی خـواهـد که با استفـــاده از تکنیـــک بارش مغزی با یک کلمه ده جمله ی متفاوت بسازند.
5- املا با استفاده از چند دستور: برای درمان اختلال نوشتن ، دانش اموزانی که تاکسی را تاسکی و مادر را مارد می نویسند:
اول :در کلاس را باز کن.
دوم :پنجره را ببند.
سوم:تخته را پاک کن.
حالا اول بنویس تاک دوم بنویس سی
6- املای گروهی 1:در هر گروه 3 نفره ،1 نفر املا بگوید ، 1نفر بنویسد و 1 نفر نظارت کند.
املای گروهی 2:درهر دو نیمکت پشت سر هم ،هر دانش آموز به صورت آهسته در گوش نفر روبرویی املا بگوید و بعد جایشان را عوض کنند.
7- املای جدولی:معلم از دانش آموزان بخواهد با استفاده از کتاب بنویسیم،کلماتی را که مثلاً دارای ع،غ،ص،ض و ...باشند را پیدا کنند و در جدول زیر حروف مربوطه بنویسند.
املای سفره ای:با استفاده از 1 متر نایلون ضخیم و پهن کردن روی میزها با ماژیک املا را با مشورت هم بنویسند.
املای آموزشی جهت پرورش دقت:معلم ابتدا 3 کلمه را روی تابلو می نویسد، 15 ثانیه نگاه کنند، سپس روی کلمات را بپوشاند ،بعد دانش آموزان کلمات را به یاد آورند و بنویسند.
البته معلمان محترم میتوانند در اولین جلسه آموزشی دو یا چند گام آن را آموزش دهند.ولی در جلســــــات بعدی که فراگـــیران متوجه چگونگی مراحل انجام کار گردیدند میتوانند گامهای دیگر آن را نیز آموزش دیده و انجام دهند.
نظرات شما عزیزان: